torsdag 15 december 2011

Volym

På min VFU var jag i en trea som precis var i starten att börja jobba med volym. Jag ville se hur väl bekanta de var med liter och deciliter och om de kunde uppskatta hur mycket olika behållare rymmer. Så för att testa deras förkunskaper valde jag att göra en egen diagnos. Jag gjorde den i helklass och valde därefter ut fyra elever jag ville jobba mer med.
Eftersom jag inte är så jätte duktig på datorer och kunde klistra in ett word-dokument här på bloggen, fick jag lägga upp diagnosen så här utan bilder som egentligen skulle varit med.
//Lina Sastre

Diagnos Volym
Namn:

1. Vilken av dessa saker tror du innehåller 1liter? Ringa in det du tror.


2a. Hur många deciliter går det på 1liter?
Svar:

b. Hur många deciliter går det på 1liter och 6dl?
Svar:

3. Hur mycket tror du de olika sakerna rymmer? Ringa in det du tror.
a. Badkar

2liter 20liter 200liter

b. Mjölkpaket

1liter 10liter 100liter

c. Glas

2dl 20dl 200dl

4. Du har ett mått som rymmer 1dl. Hur många gånger måste du ösa med decilitermåttet för att få 2liter vatten?
Svar:

5. Hur många liter och deciliter saft innehåller en saftflaska på 23dl?
Svar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar