söndag 4 december 2011

Internet ger nya sätt att lära sig!

Jag har hittat en jättebra sida på internet som jag tänkte jag skulle dela med mig av.

Den hittar ni här: http://www.khanacademy.org

Sidan drivs utan vinstintresse av en man som heter Salman Khan och hans medhjälpare för att sprida kunskap till alla som vill ta del av den. Det började med att han la upp videor på Youtube där han förklarade vissa enklare matematiska begrepp för sina kusiner. Klippen uppskattades och han fortsatte att göra fler och fler videor. Det hela växte och sidan har nu massor av filmklipp där han och andra undervisar i olika ämnen. Matematik ligger något mer i fokus och det finns även ett övningsmoment på sidan där man kan testa sina kunskaper inom olika matematiska områden. Övningarna lotsar dig vidare mot svårare uppgifter och när du stöter på problem hänvisar dom dig till ett filmklipp där dom förklarar hur det fungerar. Enda nackdelen är att det är på engelska och man behöver ha någorlunda flyt i språket för att ta del av alla lektioner. Annars är det som att ha en lärare som berättar precis vad du behöver plugga på, när du har tid att lyssna och kan upprepa det hur många gånger som helst.

Som dom själva säger det:

"With a library of over 2,700 videos covering everything from arithmetic to physics, finance, and history and 247 practice exercises, we're on a mission to help you learn what you want, when you want, at your own pace."

Programmet med övningsmoment ger även lärare eller föräldrar en överblick (om man så vill) över elevers framsteg. De kan se var eleverna har problem och hur snabbt de löser uppgifter osv. Eleverna får poäng för att klara av de olika momenten och små belöningar för att lösa många uppgifter i rad och liknande. Ett spännande projekt som iaf fick mig väldigt nyfiken!

In och titta och berätta vad ni tycker :)

Mvh / Johan

Ps. På min VFU pratade jag med eleverna om vinklar och vinkelsumman i polygoner. Som ett exempel på hur deras videor ser ut så länkar jag här den som handlar just om vinkelsumman i polygoner. Mycket nöje :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar