torsdag 15 december 2011

Vfu

Jag gjorde min VFU i en 4:a. När jag kom ut på praktiken hade eleverna precis avslutat sitt arbete med geometri och mätning i matematikboken. Så jag valde att göra en praktiskt övning med eleverna. Där de arbetade två och två och fick möjlighet att öva på att prata matematik och använda sig av matematiska begrepp. Övningen gick ut på att det båda två skulle måla varsin bild av geometriska figurer, men dold för varandra, för att sedan en och en beskriva sin bild. Den ena beskriver så detaljerat som möjligt, med exakta mått, men utan att avslöja vilken geometrisk form det handlar om. Sedan byter de, så båda så beskriva sin bild. detta ger läraren möjlighet att lyssna till vilka begrepp eleverna använder och vilka de kan.

En uppföljnings uppgift till detta, som också ger eleverna möjlighet att arbeta praktiskt och utforska de geometriska grundformerna hittade jag på NCM:s hemsida under strävorna:
Detta anser jag vara en bra uppgift för att befästa elevernas kunskaper kring de geometriska formerna, men också genom att öva på problemlösning och kreativitet. Här kan eleverna på egen hand får utforska och undersöka formerna.

///Elin Jakobsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar