Här är lite olika tips på hur man kan arbeta med mätning.
(Dessa uppgifter genomfördes i en årskurs ett.)
Först gick vi igenom några av de gamla måttenheterna, eleverna fick rita dessa och klistra in i sitt stora matematikhäfte (som de gör olika kreativa matematik uppgifter i). Såhär kunde det se ut:
Sedan testade de att mäta lite med de gamla måttenheterna och räknade exempelvis hur många fötter en meter var, vilket såklart var väldigt individuellt.
Sen fick de använda linjalen och mäta sina egna händer och fötter.
Efter detta tillverkade eleverna var sin liten "ficka" i boken som de skrev 1 meter på och ritade lite snyggt.
I denna ficka lades ett snöre som eleverna mätta upp till en meter.
(De fick välja om de ville fläta en meter eller bara mäta och klippa till ett snöre. Vi hade även tankar på att pärla en meter i ett fint mönster men tiden räckte inte till och det blir lätt lite rörigt med 200 pärlor/elev.)
Sedan var det dags att ta sitt metersnöre och gå ut på skolgården för att se vad det fanns där ute som kunde vara en meter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar