fredag 18 november 2011

Vi undersöker trianglar!

Idag har vi undersökt trianglar i programmet geogebra! Geogebra är ett interaktivt program som kan användas för att förstå geometri (www.geogebra.org).

I uppgiften vi fick så fick vi undersöka triangelns egenskaper och skillnader/likheter mellan olika trianglar (liksidiga, likbenta, rätvinkliga osv). Vi gjorde många upptäckter och insåg bland annat att en triangel måste ha minst två lika stora vinklar för att vara symmetrisk (alltså likbent eller liksidig).

I nästa moment fick vi undersöka förhållandet mellan trianglars areor. Vi ändrade bas och höjd och noterade förändringen i area. Detta ledde fram till att vi såg sambandet  mellan basen och höjden i triangelns area.

Elever som kommer i kontakt med dessa uppgifter har nog många eventuella insikter att komma fram till. Den höga interaktiviteten gör att eleverna kan lägga det på en egen nivå och undersöka samband mellan triangelns olika delar. Vi tror att det är viktigt med denna tydliga visualisering av triangelns area och vinklar. Att uppgiften utförs i grupp är en fördel då det blir en buffert för skillnader i kunskap och leder även till att eleverna pratar matematik.

Geogebra är ett bra interaktivt program men kräver inte bara matematiska kunskaper. Det kräver också att man behärskar själva programmet. En god förförståelse inom båda dessa områden är nog viktigt för att kunna ge eleverna tydliga uppgifter med väl uttänkt syfte.

Här en fin liten bild från våra äventyr i geogebra. Det är en liksidig triangel med utritade bisektriser och den omskrivna cirkeln (som får sin mittpunkt där bisektriserna skär varandra). I och med att det är en liksidig triangel blir bisektriserna även mittpunktsnormaler till triangelns sidor.